Kræftens Bekæmpelse

Cool Uden Røg

 

Cool uden røg er historien om, hvordan Kræftens Bekæmpelse har skiftet strategi fra løftede pegefingre og skræmmekampagner, til i stedet at bruge positivitet og nudging til at bekæmpe rygning blandt unge.

Udfordring

Antallet af unge rygere har ikke set positivt ud de sidste 20 år, for de unge reagerer ikke på skræmmekampagner og løftede pegefingre. En af grundene til at cigaretter opfattes som cool, er fordi man ser dem i munden på cool personer. Vi ville vise unge, at de faktisk bliver snydt til at tro, at cigaretter er cool.

Løsning

Derfor lavede vi et socialt eksperiment, hvor cigaretter blev byttet ud med slikkepinde. Uden at fortælle det til nogen, fik vi en masse kendte danskere til at poste slikkepind-billeder på sociale medier. De unge blev nu eksponeret for #slikkepind, og selv nationale medier undrede sig og beskrev fænomenet. Med et kendskab på 48% til #slikkepind blandt 16-25 årige gik Kræftens Bekæmpelse nu i luften med kampagnen! Først som landsdækkende ambassadør-båret kampagne kombineret med en massiv PR indsats. Dernæst digitalt og på skoler med et taktisk budskab om, at man – hvis man har lyst – kan gøre noget ved sig rygning med hjælp fra ambassadører og en app.

Resultat

Kampagnen ramte i gennemsnit hver dansker 27 gange på tværs af social media, PR og paid media (hhv. 109 mio., 17+ mio. og 25+ mio. impressions).

Blandt målgruppen opnåede kampagnen følgende resultater:

 

  • Kendskab til kampagnen: 53% (målsætning: 50%)
  • Ad Liking: 64% (målsætning 50%)
  • Finder det relevant for dem selv: 30% (målsætning: 25%)
  • Finder det relevant for andre unge: 79% (målsætning: 50%)
  • Har overvejet om det er cool at ryge: 22% (målsætning: 10%)

 

Og vigtigst af alt – 16.531 tilmeldte sig et rygestop og 2.500 holdt ved.  Det er da ret cool!