McDonald's

Den kedelige sandhed

 

Hvordan kan McDonald’s tale om kvalitet og de gode historier, så folk lytter og uden at virke selvhøjtidelige? De går en anden vej end klassisk kommunikation og det var præcis det vi hjalp McDonald’s med, da vi lavede clickbait-kampagnen – The Fast News.

Udfordring

Facebook flyder over med negative historier om McDonald’s, der enten er usande eller stammer fra andre lande. McDonald’s Danmark har gang på gang dementeret de skræmmende historier i pressen, men alligevel spredes de stadig på Facebook og opfattes af mange som sande.
Vi måtte derfor finde nye måder at aflive myterne på. Men hvordan får man de sensationshungrende danskere, til at forstå og tro på at McDonald’s i Danmark bruger økologiske æg i morgenmaden og laver pomfritter af hele kartofler, uden at kede dem ihjel?

Løsning

Løsningen blev et fake nyhedsmedie – The Fast News – som med betalte clickbait posts pushede den kedelige sandhed om McDonald’s i danskernes newsfeeds. Hvad der lignede de almindelige dårlige historier om McDonald’s, var i virkeligheden sande, men knap så sensationelle.

The Fast News på Facebook
The Fast News website

Resultater

Vi gik i åben dialog med danskerne på deres egen hjemmebane – kommentarsporet på Facebook. Og vi lykkedes med det. På de to uger kampagnen kørte, havde The Fast News næsten 900.000 post engagements på Facebook. Knap 300.000 danskere besøgte sitet, læste i gennemsnit mere end fire clickbait historier hver og brugte samlet mere end 4.500 timer med de kedelige sandheder om McDonald’s Danmark.